مشتریان نبض هر کسب و کاری هستند. اگر می خواهید موفقیت طولانی مدت داشته باشید، مدیریت رابطه با مشتری بسیار مهم است. همانطور که از نام CRM مشخص است، تمرکز اصلی آن بر مشتری است با این حال، بدین معنی نیست که همه نرم افزارهای CRM گزینه خوبی برای هر نوع کسب و کاری هستند. زیرا نرم افزار B2B CRM و نرم افزار B2C CRM با قابلیت های یکسان طراحی نشده اند.

با توجه به اینکه مشاغل B2C معمولاً با تعداد مشتریان بسیار بیشتری نسبت به مشاغل B2B سر و کار دارند، پیگیری تاریخچه و ترجیحات هر مشتری بسیار دشوارتر است. ایجاد پیام های شخصی و هدفمند برای هر مشتری نیز از ضروریات هر کسب و کاری است؛ وظیفه ای که بدون کمک نرم افزار غیرممکن است.

در یک نظرسنجی از کاربران CRM، که توسط Capterra به انجام رسیده است، رضایت مشتری و حفظ مشتری دو جنبه از کسب و کار بودند که کاربران به آن اشاره داشتند. این دو جنبه به طور قابل توجهی با معرفی CRM تحت تأثیر قرار گرفتند. نرم افزار سی آر ام B2C با افزایش رضایت مندی مشتریان فردی، امکان ایجاد ارتباطات واقعی با مشتری را فراهم می کند که رمز موفقیت کسب و کارهای B2C است.

فروش به یک شرکت یا سازمان طی یک فرایند طولانی و پیچیده بسیار متفاوت از فروش مستقیم به مصرف کننده ای است که سریع تصمیم به خرید می گیرد. به همین ترتیب، ابزاری که راه کار B2B را تأمین می کند با ابزارهایی که اهداف شرکت های B2C را تامین کند یکسان نخواهد بود.

به همین دلیل ما به شما کمک می کنیم تا با کاربرد CRM بیشتر آشنا شوید تا روند انتخاب نرم افزار CRM برای تجارت های B2C آسان تر شود.

قبل از شروع کار، در مورد معنی این اصطلاحات صحبت می کنیم.

(Business-to-Business) B2B

به کسب و کارهایی گفته می شود که محصولات و خدمات خود را به سایر سازمان ها و کمپانی ها می فروشند. آژانس بازاریابی، شرکتی که تولید کننده و فروشنده نرم افزار HR است نمونه ای از کسب و کارهای B2B هستند.

B2C (Business-to-Consumer)

کسب و کارهایی را توصیف می کند که مستقیم با مشتریان نهایی سروکار دارند. از جمله کسب و کارهای B2C هتل ها، خرده فروشی ها، بانک ها، نمایندگی های فروش اتومبیل و شرکت های هواپیمایی می باشند.

مدیریت ارتباط با مشتری

اقدامات و استراتژی های بکار رفته در سازمان ها که برای مدیریت تعاملات خود با مشتریان استفاده می کنند. این اصطلاح می تواند گمراه کننده باشد، زیرا این استراتژی ها قبل از تبدیل به خریدار و از مرحله جذب مشتریان راغب شروع می شود.

CRM

این اصطلاح می تواند به تعریف ذکر شده در بالا اشاره داشته باشد، اما بیشتر اوقات، به نرم افزاری که برای تحقق این اهداف استفاده می شود، گفته می شود.

راه کارهای B2B و B2C دارای ویژگی ها و قابلیت هایی است که با یکدیگر همپوشانی دارند، اما شما باید به عنوان یک خریدار CRM بین این دو نوع راهکار تمایز قائل شوید. به همین دلیل تحقیق در مورد CRMهای موجود در بازار و تهیه لیست پیش نیازهای خرید CRM، بسیار ارزشمند است تا بتوانید میان محصولات پیاده سازی شده برای مدیریت فروش B2C به راحتی انتخاب کنید.

B2C CRM با گردآوری کلیه داده ها از سیستم های متفاوت در یک مکان متمرکز، بار کاری را سبک می کند. یعنی تعامل سازمان با مشتریان شخصی یا به عبارت دیگر مصرف کنندگان نهایی بواسطه یکپارچه بودن نرم افزار CRM با زیر سیستم فروش، امکان ثبت، پیگیری و گزارش گیری کلیه خریدهای مشتریان شخصی را در خود دارد. به عبارت دیگر سوابق خرید هر مصرف کننده، امکان تحلیل دقیق نیازمندی ها و علایق مشتریان را به کسب و کار خواهد داد.

در CRM روند کاری برای کسب و کارهای(B2C) یکپارچه سازی شده است. یکپارچگی سیستم هایی از قبیل:

- سیستم های بازاریابی، مانند اتوماسیون بازاریابی و بازاریابی شبکه های اجتماعی

- صندوق فروش یا دستگاه POS

- مدیریت مالی

- مرکز تماس

و خدمات مشتری.

امروزه در نرم افزار های CRM با رویکرد B2C روی نظرات مشتریان نهایی در قالب نظرسنجی و رضایت سنجی، بسیار تاکید می شود و حتی با جمع اوری اطلاعات از رسانه ها و شبکه های مجازی نیز سعی در تکمیل این نوع نگاه به مشتریان می باشند.

همچنین در صورتیکه باشگاه مشتریان هم سیستم نظرسنجی و یا رضایت سنجی وجود داشته باشد امکان یکپارچه شدن با نرم افزار CRM وجود دارد.

در نرم افزار CRM با رویکرد B2C مباحث خدمات پس از فروش که در انتهای پروسه خرید مشتری نیاز به خدمات پشتیبانی می باشد را نیز شامل می شود.

در مواردی که نرم افزار CRM به فروشگاه اینترنتی متصل باشد، خرید مشتریان نهایی از فروشگاه اینترنتی در سوابق مشتریان در نرم افزار CRM به صورت یکپارچه درآمده و استراتژی های امتیازدهی به مشتریان به صورت کاملا یکپارچه در کلیه سیستم ها شامل CRM ،Club ،eShop مورد بهره برداری قرار می گیرد.

اگر یک کسب و کار B2C را اداره می کنید به راه کاری نیاز دارید که نقشی اساسی در رشدتان ایفا می کند. با تنوع CRM های موجود در بازار، درک اینکه کدام محصول برای B2B یا B2C مناسب تر است، دشوار می شود. شما باید بفهمید که سیستم ها چه تفاوتی دارند و آیا یک راه کار خاص، نیازهای خاص شما را برآورده می کند؟

.