مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM از یک دیدگاه، یک مدل ذهنی است که نحوه تصمیم گیری، اولویت بندی و برنامه ریزی و حل مشکلات در مورد روابط مشتریان در یک سازمان را تشکیل می دهد.

CRM در عمیق سازی روابط سازمان با مشتریان، گیرندگان خدمات، همکاران، شرکا و تأمین کنندگان نقش موثری را ایفا می کند. موفقیت یا عدم موفقیت هر سازمان به اینکه چطور روابط خوبی با مشتریان برقرار سازد، بستگی دارد. مدیریت موثر مشتریان، یک سازمان را قادر می سازد تا روی فرصت های موجود و ساده سازی کلیه فعالیت های حاکم در سازمان تمرکز کند.

طبق پیش بینی گارتنر تا سال 2021 بیشترین درآمد در حوزه نرم افزارهای سازمانی به تکنولوژی CRM اختصاص خواهد یافت. مدیرانی که قصد دارند کسب و کار پایداری را تجربه کنند به یک استراتژی نیازمند هستند و CRM را چارچوب این استراتژی قرار داده اند.

بخش های مختلف سازمان چگونه از CRM سود می برند؟

کارکرد CRM به طور سنتی به عنوان ابزاری برای فروش و بازاریابی مطرح بوده است، اما هم اکنون برخی از بزرگترین دستاوردهای آن علاوه بر دو حوزه بالا در بخش های دیگر مانند خدمات مشتری، منابع انسانی، مدیریت زنجیره تأمین و شرکا حاصل شده است.

چگونگی بهره مندی واحدهای مختلف سازمان از CRM

تیم های فروش می توانند از CRM برای درک بهتر قیف فروش خود استفاده کنند.

به طور مثال، مدیران فروش می توانند در مورد وضعیت پیشرفت تک تک کارشناسان فروش و میزان دستیابی آن ها به اهداف فروش تعیین شده، اطلاعات معتبری دریافت کنند و ببینند اعضای تیم فروش، محصولات و کمپین ها تا چه اندازه عملکرد مناسبی ارائه داده اند.نمایندگان فروش کاهش حجم کارهای تکراری، درک عمیق تری از مشتریان خود می یابند و از فرصت صرف وقت بیشتر برای فروش و زمان کمتر برای وارد کردن داده ها سود می برند.

تیم های بازاریابی می توانند از CRM برای پیش بینی ساده تر و دقیق تر استفاده کنند.

بازاریابان می توانند دید واضحی از هر فرصت یا سرنخی داشته باشند و نقشه سفر مشتری را از مرحله تحقیق تا فروش ترسیم کنند، بنابراین CRM به آنها درک بهتری از خط لوله سیر فروش یا کارهای احتمالی آینده می دهد.

همچنین اطلاعات مربوط به فعالیت های مشتریان در رسانه های اجتماعی و گرایشات آنها در مورد برند یا کسب و کارها را شامل می شود.

تیم های خدمات مشتری می توانند مکالمات را به طور موثر از طریق کانال ها ردیابی کنند.

ممکن است مشتری در یک کانال مثلاً توییتر یا فیس بوک مشکلی را مطرح کند اما سپس به ایمیل، تلفن یا چت زنده روی بیاورد تا به صورت خصوصی آن را برطرف کند.

بدون یک بستر مشترک برای تعاملات با مشتری، ارتباطات قطع می شود یا از بین می رود که منجر به پاسخگویی نامطلوب به مشتری با ارزش می شود.

تیم های زنجیره تأمین، تدارکات و شرکا بهتر می توانند روابطشان را مدیریت کنند.

این تیم ها می توانند جلسات با تامین کنندگان و شرکا را ردیابی کنند، درخواست های انجام شده را ثبت کنند، یادداشت های مفیدی اضافه کنند، برنامه ریزی پیگیری ها را انجام دهند.

گزارش دهی به کسب و کارها کمک می کند تا کاراییتامین کنندگان را با یکدیگر مقایسه کنند و در نهایت کل زنجیره تأمین را به طور موثرتری مدیریت کند.

تیم HR می تواند از CRM برای تسریع روند استخدام و پیگیری عملکرد کارمندان استفاده کند.

CRM می تواند با سرعت بخشیدن به فرآیند استخدام، خودکارسازی روند مدیریت نیروهای استخدامی، تجزیه و تحلیل نیازهای اصلی سازمان، شناسایی اختلاف میان مهارت های موردنیاز سازمان با مهارت های فعلی کارمند، استراتژی حمایت و حفظ کارکنان، به عملکرد منابع انسانی کمک می کند.

در پایان به این فکر کنید که با تلفیق همه جریان داده ای حاصل از تیم های فروش، کارکنان خدمات مشتری، بازاریابان چقدر راحت می توانید آن ها را به اطلاعات عملی تجارت تبدیل کنید.

CRM به شما امکان می دهد بدون اینکه پیگیری را از دست دهید، جریان اطلاعات را از طریق کانال ها مدیریت کنید و نمای یکپارچه از فروش، خدمات، بازاریابی و فراتر را به شما ارائه می دهد.

شما می توانید همه چیزهایی که برای ایجاد روابط خوب با مشتریان برای جذب مشتری و حفظ آن بسیار مهم است را در یک جا مشاهده کنید.