در بازاریابی مؤثر تنها جذب مشتری هدف نیست بلکه حفظ مشتری و وفادارسازی مشتریان جایگاه ویژه ای در برنامه های بازاریابی و موفقیت مشتریان دارد. خلق یک تصویر ماندگار، ذهن مخاطب را با محصول (خدمت یا کالا) درگیر کرده و بازگشت دوباره مشتری را در پی دارد.

یک مغازه محلی در یک شهر کوچک را تصور کنید؛ محیطی دنج و صمیمی که صاحب مغازه یک به یک مشتریان را می شناسد و دقیقاً می داند هر مشتری با هر بار مراجعه چه کالاهایی را می خرد، توان خرید او به چه میزان است. در کل می داند خواسته مشتری چیست. بدین شکل می تواند به مشتری کمک کند تا آنچه را که می خواهد پیدا کند.

این سوال به ذهن خطور می کند که در کسب و کارهای بزرگ و مدرن این سطح از توجه اختصاصی به تک تک مشتریان چطور امکان پذیر است؟ زمانی که مشتریان زیادی داریم، هر مشتری خواسته ای متفاوت از مشتری دیگر دارد، بازار رقابتی است و اگر نتوانیم توجه مشتری را به محصول خود جلب کنیم به سرعت جذب محصول رقیب می شوند.

برآورده سازی انتظارات همه مشتریان، مشکل، زمان بر و پُرهزینه است. عمده فعالیت کارشناسان بازاریابی نیز در راستای دستیابی به این هدف است و برای دستیابی یه این هدف خودکارسازی فرایندهای تکراری الزامی است تا بازاریاب بتواند بر روی تحلیل رفتار و نیاز مشتری بیشتر کار کند، نرم افزارهای پیشرفته و گوناگونی تحت عنوان نرم افزار بازاریابی جهت اتوماسیون فرایندهای بازاریابی موجود است. نرم افزار CRM از گزینه های اصلی برای این کار است.

با راهکار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، می توانید مجموعه ای از تلاش های بازاریابی خود را متناسب با نیازهای منحصر به فرد هر مشتری در میان انبوهی از مشتریان بهینه کنید، درست همانند اتفاقی که در کسب و کارهای کوچک که به علت محدودیت تعداد مشتریان رخ می دهد.

چرا CRM برای بازاریابان مهم است؟

بازاریابان با استفاده از CRM، با هر کمپین ایجاد شده و هر تعامل با مشتری، اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری می کنند. پایگاه مشتریان یکی از منابع ارزشمندی است که برای بهبود بازاریابی و فروش و درنهایت رشد کسب و کارتان در اختیار دارید. سازماندهی موثر این اطلاعات، آنچه را که باید در مورد ترجیحات مشتریان خود بدانید به شما می گوید. برای مثال مشتریان به کدام محصول علاقه نشان می دهند؟ به دنبال چه ویژگی در محصولات هستند؟

هرچه زودتر بتوانید از طریق نرم افزار CRM اقدام به ثبت، جمع آوری و سازماندهی اطلاعات مشتری کنید، زودتر می توانید برای بهبود تجربه مشتری و ایجاد روابط بیشتر و بهتر با مشتری از آن استفاده کنید.

کدام ویژگی ها در نرم افزار CRM برای بازاریابی ضروری است؟

داده های CRM، حکم معدن طلا برای تیم بازاریابی است. CRM پیشرفته به همراه داده های باکیفیت به آن ها امکان می دهد جزئیات ارتباطات مشتریان با کسب و کارتان را مشاهده کنند، جزئیات تفصیلی از قبیل خریدها، استعلام، تیکت پشتیبانی و هر تعامل دیگری که با شما داشته اند.خودکارسازی و ساده کردن کارهای بازاریابی، مؤثرترین ویژگی CRM است که کارشناسان بازاریابی به آن احتیاج دارند تا با مشتریان ارتباط پایدار و اثربخش برقرار کنند.

هرچه زودتر بتوانید از طریق نرم افزار CRM اقدام به ثبت، جمع آوری و سازماندهی اطلاعات مشتری کنید، زودتر می توانید برای بهبود تجربه مشتری و ایجاد روابط بیشتر و بهتر با مشتری از آن استفاده کنید.

تاریخچه تعاملات مشتری:

تعامل هر مشتری با کسب و کار در نرم افزار CRM قابلیت ثبت و پیگیری دارد. با در اختیار داشتن تاریخچه ارتباطات می توانید مناسب ترین ارتباط بازاریابی را در زمان مناسب با مشتری برقرار کنید.

ادغام فرم سرنخ ها:

وقتی یک بازدید کننده وب سایت در خبرنامه الکترونیکی عضو می شود، فرم درخواست دمو پُر می کند یا با تیم فروش تماس می گیرد، نام و آدرس ایمیل آن ها به طور خودکار در CRM جمع آوری می شود.

فیلتر مشتری:

با CRM قادر خواهید بود تا فرصت های فروش و مشتریان خود را براساس پارامترهایی مانند موقعیت جغرافیایی، نوع صنعت، تاریخ آخرین تماس تقسیم بندی کنید. در نهایت پیام های بازاریابی کاملاً هدفمند ارسال کنید که توجه خریداران را جلب می کند.

ارسال ایمیل:

یک CRM قدرتمند در ایجاد لیست های ایمیل، سازماندهی و زمانبندی ارسال ایمیل های پیگیری بر اساس جایگاهی که لید در قیف بازاریابی دارد کمک می کند تا بازاریابان با سرعت عمل بهتری به این دسته فعالیت ها رسیدگی کنند.

نرم افزار CRM شامل مجموعه ای از ویژگی هاست که ارتباطات یکپارچه بازاریابی را به سادگی فراهم می کند. با این ابزار ارسال و انتقال پیام کسب و کار به هر یک از مشتریان در یک سیستم ارتباطی یک پارچه امکان پذیر است، ارتباطات دو سویه بین مشتری و کسب و کار که نتیجه آن وفاداری مشتریان است.

.

.