استراتژی صحیح CRM در تبدیل لید، رونق فروش و رشد سریع کسب و کارتان کمک می کند. مصرف کنندگان گزینه های زیادی برای انتخاب دارند و شما برای کسب مشتریان بیشتر و افزایش درآمد با سایرین در رقابت تنگاتنگ هستید.

در این راهنمای گام به گام، همه چیزهایی را که باید درباره تهیه یک استراتژی CRM قوی بدانید، پوشش خواهیم داد.

بیایید با درک اصول و چرایی اهمیت آن شروع کنیم.

استراتژی CRM چیست؟ آیا به آن نیاز دارید؟

مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM در توصیف ساده نرم افزاری است که داده های فروش و اطلاعات مشتریان تان را در خود جای داده است. همه شرکت ها و سازمان ها می توانند نرم افزار CRM را بخرند. اما کاری که شما با آن انجام می دهید مهم است. اینجاست که یک استراتژی CRM به مرحله اجرا در می آید.

یک استراتژی CRM شامل توانایی شما در استفاده از نرم افزار CRM با داده های مشتریان بالقوه و مشتریان موجود برای دستیابی به نتایج شگفت انگیزست. نکته کلیدی در بسیاری از استراتژی های موفق CRM شامل هماهنگی چندین بخش سازمان در یک پلتفرم واحد است.

مراحل تدوین استراتژی CRM در سال 2020

اهداف خود را تعیین کنید

هر استراتژی موفقیت آمیز CRM با اهداف مشخص شروع می شود. مطمئناً، هر کسب و کاری می خواهد فروش و رضایت مشتری را افزایش دهد، اما باید دقیق تر شوید. برنامه کسب و کار خود را بررسی کنید و ببینید کدام یک از اهداف شما با استراتژی CRM عملیاتی همپوشانی دارند.

برای شروع، به این سؤالات پاسخ دهید:

آینده شرکت تان را چگونه تصور می کنید؟

وضعیت تجارت خود را در دو، پنج و ده سال آینده تصویر کنید.

تجارت شما در آینده به چه صورت است؟

تفاوت آن با وضعیت فعلی کسب و کارتان چیست؟

برای رسیدن به موقعیتی که در ذهن دارید احتیاج دارید فرآیندهای قابل تکرار و مقیاس پذیر را توسعه دهید.

با توجه به آینده شرکت خود، واقعیت فعلی خود را بررسی کنید. برای تحقق اهداف خود چه عواملی باید تغییر کند؟

آیا به مشتریان جدید بیشتری احتیاج دارید؟

آیا تلاش شما برای حفظ مشتری یا در جهت دور شدن از آن هاست؟

آیا شما بر روی فروش مداوم و رشد مشتری سرمایه گذاری می کنید؟

تمام موانع در راه اهداف کسب و کارتان را مشخص کنید. لازم نیست پاسخ همه سوالات را از قبل داشته باشید، اما نوشتن آنها به برنامه ریزی استراتژی CRM شما کمک می کند.

مبنای پیشرفت را پیدا کنید

چگونه با معیارهای فعلی کسب و کار به اهداف تعیین شده در مرحله اول می پردازید؟

برای ارزیابی موفقیت CRM اولیه تان، باید مبانی اولیه پیشرفت را مشخص کنید.

بنابراین اطلاعات مشتریان خود را جمع آوری کرده و تمام معیارهای مرتبط با اهداف خود را ثبت کنید.

آیا می خواهید مشتری بیشتری جذب کنید؟ مشکلاتی که مشتریان در طول هفته با آن دست و پنجه نرم می کنند، شناسایی کنید. منابع کشف سرنخ را بررسی کنید و نرخ تبدیل را توسط منبع سرنخ ارزیابی کنید.

آیا لازم است که گسستگی موجود در سفر مشتری را سامان دهید؟ لازم است تنگناهایی که مشتری یا اعضای تیم در آن گیر کرده اند، درک کنید. هر گونه تعامل و ارتباط در طول سفر مشتری را مستند کنید.

اکثر کسب و کارها شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) را کنترل می کنند. شاخص KPI نشان می دهند که آیا تلاشهای شما مؤثر است یا خیر. مستندات تفصیلی به شما کمک می کند مناطق بیشتری برای بحث و گفتگو استراتژیک تر شناسایی کنید. در این مرحله باید مشتریان خود را بخش بندی کنید، که عناصر مختلفی را به استراتژی CRM شما را هدایت می کند.