بسیاری از مقالات در مورد پیش گیری از شکست پروژه ها صحبت می کنند که بسیار عالی است، اما به گفته تحلیلگران، حداقل یک سوم پروژه های CRM شکست می خورد. در این مقاله، قصد داریم به شما بگوئیم اگر جزو 33 درصد بدشانس باشید، چکار انجام دهید.

حداقل دهها گزارش تحلیلی وجود دارد که میزان شکست پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) را تخمین می زند. استانداردهای تحلیلگران متفاوت است، نرخ شکست های بین 18 تا 69 درصد تخمین زده شده است.

به نظر می رسد محور اصلی، این سوال است که " آیا پروژه، انتظارات مدیران و کاربران را برآورده کرده است؟"

با در نظر گرفتن میانگین گزارش ها، تقریباً یک سوم افراد پروژه CRM را خراب می کنند. این که آیا شما بخشی از این مشکلات بودید، یا اینکه پروژه بعد از وقوع خطا به شما تحویل داده شده است، مسئله اصلی کاملا واضح است این که "حالا چه کنیم؟"

5 نشانه عدم موفقیت پروژه CRM

1- آیا این پروژه تحت20 درصد برنامه و بودجه اولیه پیاده سازی شده است؟

آیا برنامه عملی برای تضمین عدم موفقیت در نظر گرفته شده بود؟ آیا بودجه واقع بینانه بود؟

2- آیا مشکلات کیفیت داده ها، در طول پروژه بدتر شده است؟

کیفیت داده سهم عمده ای در نارضایتی کاربران دارد، حتی وقتی سیستم واقعاً خوب کار کند.

3- سیستم چقدر کاربردی است؟

آیا در مورد مواردی که تلاش جدی صورت نگرفته، کاربران اهداف را به وضوح در اوایل پروژه اعلام کرده بودند تا بتوانند آنها را عملی کنند؟

برای مواردی که سعی شده است اما نتیجه مطلوبی کسب نشده است، دلیل اصلی آن چیست؟ عدم درک، عدم توانایی در اجرای برنامه؟ عدم سهولت در استفاده از نرم افزار؟

برای مواردی که رضایت عموم را برآورده کرده است اما مشکلات سازگاری یا اعتبار وجود دارد، مسئله اصلی طراحی، معماری و کاربری ضعیف است یا مهارت های اجرا، توسعه و استقرار ضعیف است؟

آیا بعضی مسایل، در واقع به علت لینک با سایر ماژول ها یا نرم افزارها ایجاد شده اند (مانند سیستم تلفنی، انبارداری، یا سیستم حسابداری)

4- درگیری و انتظارات کاربر را ارزیابی کنید

در طول پروژه، کاربران به طور مداوم درگیر پروژه بودند؟ آیا کسانی که اکنون با صدای بلند شکایت می کنند در طول پروژه فعال بودند؟آیا مردم انتظاراتی واقع بینانه در مورد آنچه پروژه CRM انجام می دهد، داشتند؟ واقعاً می دانستند که در مورد چه چیزی صحبت می کنند؟آیا کارشناس فروش و مشاوره نرم افزار CRM انتظاراتی را که تنها با سفارشی سازی، حاصل می شود، مشخص کرده اند و سپس در مورد انجام هزینه کمتر این پروژه، راهنمایی های لازم را ارائه کردند؟آیا پرسنل داخلی، سعی در جلوگیری از موفقیت پروژه داشتند؟ اجرای CRM همیشه با مقاومت همراه است و همیشه کاربرانی هستند که نمی خواهند یک پروژه موفق باشد.

5- مدیریت پروژه را ارزیابی کنید

آیا این پروژه توسط کاربر سازمان مدیریت شده است؟ اگر چنین است، آیا این اولین پروژه بزرگ گروه بود؟ آیا مشارکت معنادار و همکاری گروه IT وجود داشت؟

با اطلاع از تمام این موارد، شما به خوبی می توانید تصدیق کنید که پروژه واقعاً شکست خورده نبوده است. با توجه به زمان، انرژی و بودجه موجود ممکن است به اهداف واقع بینانه دست یافته باشد.

مطمئناً، کاربران ممکن است خوشحال نباشند. اگرچه در بسیاری از پروژه های "شکست خورده" ، کاربران انتظار داشتند قبل از شروع استفاده از سیستم ، تعداد بهتری حاصل شود. به عبارت دیگر، این طور نیست که پروژه شکست خورده تحویل کاربران دهد.