همه ما به تجربه دریافته ایم که برقراری ارتباط موثر و پایدار با چشم اندازهای فروش و ارائه تجربه عالی مشتری در موفقیت کسب وکار نقش بسزایی دارد. خبر خوب این که ایجاد روابط بهتر با مشتریان دیگر یک فرآیند دستی و زمان بَر نیست. در یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری یا به اختصار CRM می توانید کارهای روزانه خود را خودکار، ساده و حتی کاهش دهید.

نرم افزار CRM در 20 سال گذشته یکی از پُرفروش ترین نرم افزارهای حوزه مدیریت کسب و کار در ایران و جهان بوده است به طوری که در طول سال های 2000 و اوایل 2010 با رشد سرسام آوری همراه بوده و در سال های اخیر افزایش چشم گیری داشته است.

روی نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری CRM به عنوان یک سرمایه گذاری بلندمدت فکر می کنید اما هنوز نمی دانید این برنامه چطور قیمت گذاری می شود و چرا سرمایه گذاری رویCRM برایتان سودآور است؟

معرفی و کاربرد نرم افزار CRM

نرم افزار CRM در اصل برای کمک به مشاغل در ایجاد و حفظ روابط با مشتریان جدید و موجود طراحی شده است. در گذر زمان، نرم افزار CRM از یک سیستم مدیریت تماس ساده به ابزاری قدرتمند تبدیل شده است که به کاربران آن در مدیریت فروش، بازاریابی، حسابداری و انواع دیگر داده های عملیاتی کمک می کند.

از نقطه نظر رشد کسب و کار CRM به شما کمک می کند سرنخ های جدید بیابید، فرصت ها را پیگیری کنید و آن ها را پرورش دهید. همچنین برای حفظ و وفادارسازی مشتری کاربرد دارد. اطلاعات ذخیره شده در سی آر ام نه فقط برای افزایش فروش، بلکه در شخصی سازی تجربه مشتری و ارائه پشتیبانی عالی به مشتریان با ارزش به حساب می آید.

سی آر ام نرم افزاری است که برای مدیریت بهتر و موثر مشتریان طراحی و به اجرا آمده است. هر CRM شاخصه های اصلی دارد که اگر این ویژگی ها را نداشته باشد، CRM نیست! هسته مرکزی یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری باید آیتم های زیر را داشته باشد:

مدیریت تماس ها

تقویم - یادآوری

مدیریت وظایف

گزارشات پایه

نرم افزار CRM مناسب چه مزایایی دارد؟

تعامل با همه مشتریان را پیگیری کنید

ارتباط قوی با مشتریان فعلی داشته باشید

مشتریان جدید پیدا کرده و نگه دارید

محصولات و خدمات بیشتر بفروشید

تعامل بین تیم های فروش و بازاریابی را بهبود دهید

فرایند فروش و بازاریابی خود را کنترل کنید.

مهم نیست شرکت شما از چه ابعادی برخوردار است، در یک کلام CRM را انتخاب کنید که بتواند با نیازهای شما سازگار باشد! صدها سیستم CRM مختلف وجود دارد که هرکدام در قیمت ، امکانات و ماژول ها باهم متفاوت هستند. مقایسه این طیف گسترده از CRM و ارائه دهندگان آن آسان نیست و نیاز به آگاهی دقیق از نحوه قیمت گذاری برنامه دارید.

به همین دلیل ما یک راهنمای جامع برای خرید نرم افزار CRM تهیه کرده ایم. در اینجا نُه معیار وجود دارد که باید در انتخاب و محاسبه قیمت CRM در نظر بگیرید. متناسب با وسعت نرم افزار، تعداد ماژول ها و قابلیت ها، تعداد کاربران استفاده کننده از برنامه، قابلیت سفارشی سازی برنامه و خدمات پشتیبانی هزینه خرید نرم افزار CRM متفاوت است.

معیارهای انتخاب نرم افزار CRM

انطباق با کسب و کارهای مختلف

گستردگی مشاغل و تنوع کسب و کارها ذهن کارفرمایان را مشغول کرده است که آیا نرم افزار CRM ویژه کسب و کار آن ها نیز وجود دارد؟

مهم نیست کسب و کار شما چه اندازه است یا در چه حوزه ای مشغول به فعالیت هستید، همیشه یک راه حل مطابق با نیازهای اختصاصی شغل تان وجود دارد، به ویژه که تجربه اجرا و پیاده سازی نرم افزار مطابق راه حل های مختلف این تضمین را به شما می دهد که بهترین نرم افزار را برای کسب و کارتان بکار بگیرید.

کاربری راحت و آسان

مهمترین ویژگی که هنگام انتخاب نرم افزار CRM باید در نظر داشته باشید سادگی و کاربری آسان آن است. یکی از مهم ترین معیارهای انتخاب سیستم CRM این است که کاربر هنگام استفاده از آن، چه احساسی دارد، هیچ چیز بدتر از این نیست که شما پروسه انتخاب و پیاده سازی برنامه را طی کنید اما زمان استفاده که فرا می رسد با بی رغبتی کارکنان خود مواجه شوید.

طبق یک نظرسنجی از 1000 کاربر سی آر ام ، 86 درصد آن ها، کاربر پسند بودن برنامه را به عنوان مهم ترین عامل انتخاب سیستم ذکر کرده اند. بنابراین، زمانیکه در حال مشاهده و تست نسخه ی نمایشی (دمو) برنامه CRM هستید، رابط کاربری سیستم و همچنین سهولت استفاده آن را ارزیابی کنید.

یکپارچگی با سایر سیستم ها

یکی از مهم ترین مواردی که در قیمت CRM تاثیرگذار است ادغام با سیستم های دیگر است. شما قصد ندارید که CRM را به عنوان نرم افزار دوم در مجموعه سیستم های مختلف کسب و کار خریداری کنید. هدف شما از خرید CRM ساده سازی فعالیت ها می باشد. آن را می خرید تا به شما کمک کند عملیات جاری کسب و کارتان را در یک سیستم مدیریت کنید. به همین دلیل باید مطمئن شوید که سیستم CRM می تواند با برنامه های دیگری که از قبل دارید ادغام شود.

البته منظور ما فقط ادغام با ایمیل یا یکپارچگی سامانه پیامکی نیست. مطمئناً این ادغام ها مهم هستند اما نرم افزار CRM باید قابل یکپارچه سازی با نرم افزارهای حسابداری، وب سایت و باشگاه مشتریان و… باشد.

اطمینان حاصل کنید که می توانید به راحتی اطلاعات مشتریان فعلی خود را به نرم افزار CRM منتقل کنید. اکثر سیستم های CRM به شما امکان وارد کردن داده ها از منابع دیگر (اکسل) را می دهند. همچنین بررسی کنید که آیا می توانید از اطلاعات نرم افزار CRM خروجی بگیرید.

اپلیکیشن موبایل

کاربران مختلف نیاز به برنامه در دیوایس های مختلف دارند. برای نمونه کارمندان فروش ممکن است به استفاده از CRM در موبایل خود نیاز داشته باشند. در حالی که ممکن است تیم پشتیبانی شما فقط نیاز به استفاده در کامپیوتر محل کار داشته باشد.

آموزش و پشتیبانی

اگر CRM به درستی پیکربندی نشده باشد یا کارکنان شما آموزش استفاده از این ویژگی ها را ندیده باشند، سرخورده می شوید. قطعا پس از راه اندازی نرم افزار CRM و حین کار با آن با حجم انبوهی از سوالات و ابهامات مواجه خواهید شد. تمام این واکنش ها طبیعی است. به همین منظور به منابع آموزشی و راهنمای کار با نرم افزار سی آر ام نیاز خواهید داشت که به طور قطع باید در دسترس تان باشد.

استقرار و پیاده سازی

اگر دقیق تر بخواهیم بگوییم سه روش رایج برای استقرار نرم افزار CRM وجود دارد: لوکال (شبکه ای)، تحت وب و کلاد (ابری). اما در سال های اخیر استقرار نرم افزار سی آرام به دو روش تحت وب و کلاد با استقبال بیشتری از سوی شرکت ها مواجه است. هر راه کار موافقان و مخالفانی دارد. در حالت تحت وب و کلاد شما باید همیشه آنلاین باشید. اگر اتصال اینترنت شما قطع شود، نمی توانید به داده های خود دسترسی پیدا کنید. در مقابل CRM لوکال روی کامپیوترهای محل کارتان نصب می شود، نیازی به اینترنت ندارید اما خارج از دفتر کارتان از دسترسی به برنامه محروم هستید.

در صورت خرید نرم افزار CRM تحت وب و لوکال شما مالک نرم افزار هستید و به صورت فیزیکی در سرور شما میزبانی می شود. بنابراین اگر می خواهید با سایر نرم افزارهای کسب و کارتان مانند حسابداری یکپارچه شوید، این گزینه مناسب شماست. با این حال شما باید پرسنل IT داخلی داشته باشید و سخت افزار و نرم افزار لازم را خریداری کنید، بعبارتی هزینه های بالاتری را متحمل شوید.

ذکر این نکته لازم است که هزینه نرم افزار CRM نسخه های نصبی (تحت وب و لوکال) یکبار پرداخت می شود و مادام العمر قابلیت استفاده از آن را دارید. اما CRM کلاد فقط تا پایان اشتراک خریداری شده در دسترس است و شما مجبور به پرداخت هزینه های مکرر اشتراک هستید. در استقرار ابری به سرور یا متخصص فنی در مجموعه خود نیازی ندارید. تمام اطلاعات در سرور فروشنده قرار دارد. شما به سادگی وارد مرورگر اینترنت خود می شوید و آماده کار هستید.

CRM این قابلیت ممتاز را دارد که به مرورزمان بازده عظیمی از سرمایه را ایجاد کند، اما برای مشاغل کوچک و نوپا مهم است که از ابتدا CRM مقرون به صرفه انتخاب کنند. پیشنهاد ما به این دسته از مشاغل CRM کلاد است.

هزینه سرور

نرم افزار CRM را می توان در سرورهای شرکت فروشنده به صورت داخلی یا روی سرور مشتری مستقر کرد. در هر دو حالت کاربران می توانند با استفاده از یک مرورگر وب به CRM دسترسی پیدا کنند. این سیستم با ویندوز 7 به بالا سازگار است.

توسعه پذیری نرم افزار

اگر کسب و کار شما در آغاز کار به همه ویژگی ها و امکاناتی که سیستم CRM ارائه می دهد نیاز نداشته باشد به این معنی نیست که مجموعه شما در آینده به عملکردهای پیشرفته و اضافی نیاز نخواهد داشت. با رشد کسب وکار نیازهای CRM شما نیز رشد خواهد کرد. به همین دلیل شما باید مطمئن شوید که راه حل CRM انتخابی شما به راحتی می تواند ارتقا یابد.

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که اغلب نرم افزارهای CRM امکانات و ماژول های زیادی را دربر دارد تا بتواند توجه طیف وسیعی از مشاغل را به خود جلب کند. اما چرا باید برای کارکردهایی که نیازی ندارید یا استفاده نمی کنید هزینه پرداخت کنید؟

طبق تجربه مشاوران CRM اغلب خریداران CRM در مشاوره اولیه در گزینش ویژگی های موردنیاز دست بالا عمل می کنند. از خود بپرسید آیا واقعاً افراد شرکت شما به زرق و برق های CRM نیاز دارند؟

تعداد کاربران

به طور کلی در نسخه های اصلی CRM تعداد معینی کاربر امکان استفاده دارند. طبیعی است که هر چه تعداد کاربران بیشتر باشد باید کاربر اضافه خریداری و به سیستم افزود.

سخن آخر

در این راهنما در مورد چگونگی انتخاب بهترین نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کارها صحبت کردیم.

بودجه، نوع فعالیت و الزامات کسب و کار از جمله فاکتورهایی است که در انتخاب یک نرم افزار CRM مناسب، مورد توجه قرار می گیرد.