نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) برای کمک به کسب و کارها جهت برقراری ارتباط بهتر با مشتریان و هم چنین بهبود کارایی کسب و کار است.

مدیران سازمان ها بعد از مدتی از تهیه نرم افزار CRM اعلام می کنند که داده های برنامه کارایی لازم را برای آن ها ندارد و نمی توانند از پتانسیل کامل نرم افزار CRM استفاده نمایند.

اما چگونه می توانیم به داده ها اعتماد کنیم؟ هر کارشناسی قبل از تصمیم های استراتژیک باید از خود بپرسد که آیا داده ها به اندازه کافی قابل اطمینان هستند تا تصمیمات اساسی را بر پایه آن بنا کند؟

بر اساس مطالعات Experian، کسب و کارهای شخصی و کوچک به علت داده های نادرست و ناکارآمد، 12 درصد درآمد خود را از دست می دهند.

درست است که کارایی داده ها در گفتگوها، ارتباطات و تعاملات ظاهر می شود. با این حال، داده ها می توانند مشکل ساز هم باشند. بیایید نگاهی به برخی از مشکلات رایج موجود در داده های CRM بیندازیم و اینکه چگونه می توانیم از آنها جلوگیری کنیم یا مشکلات پیش آمده را برطرف کنیم.

مشکل شماره یک: بخش های کلیدی اطلاعات مشتری از بین رفته است

شما پرونده مشتری را باز کرده و متوجه می شوید که بخش های مهمی از اطلاعات مشتری از فایل حذف شده اند. رکوردها ناقص هستند.

نمی توانید با مشتری تماس بگیرید، زیرا شما آدرس ایمیل یا شماره تلفن دقیق ندارید تا به آنها دسترسی پیدا کنید.

راه حل: با همکاران واحد بازاریابی، فروش و پشتیبانی چک کنید تا اطمینان یابید که آن ها همه اطلاعات را در هنگام تماس با مشتریان می پرسند و ثبت می کنند.

نرم افزارهای دیگر (مانند حسابداری) در شرکت خود را با سیستم CRM ادغام کنید تا اطلاعات، سفارشات و فاکتورها نیز ثبت شوند و مشخصات پرونده هر مشتری تکمیل باشد.

اطلاعاتی است که باید به طور خودکار در سیستم ثبت شود (مانند ضبط خودکار مکالمات از طریق اتصال به سیستم Voip). بنابراین از صحت تنظیمات سیستم CRM خود اطمینان حاصل کنید.

مشکل شماره دو: سوابق مشتریان قدیمی است

شما قصد دارید از طریق سیستم ایمیلی که با نرم افزار CRM ادغام شده است برای مشتریان خود خبرنامه ارسال نمایید. از طریق سیستم CRM به آدرس ایمیل مشتری، خبرنامه را ارسال می نمایید اما با hard bounces مواجه می شوید. اینجاست که متوجه می شوید سوابق مشتری قدیمی است. برای مثال نام شرکت تغییر یافته است یا فروخته شده و یا به دلایل دیگر داده های موجود در سیستم کارآمد نیست.

راه حل: اطلاعات CRM باید به طور مداوم پالایش و بروزرسانی شود. اگر کسی نرم افزار CRM را به طور فعال مدیریت نکرده باشد، ممکن است داده ها قدیمی شوند. برای مثال، افراد اغلب آدرس های ایمیل خود را عوض می کنند.

یکی از راه های حل این مشکل این است که همیشه اطلاعات مشتری را در هنگام برقراری تماس مستقیم چک کنید. به عنوان مثال، اگر کارشناس مرکز تماس شما یک تماس ورودی را از یک مشتری دریافت کند، از مشتری بخواهید تا به سرعت آدرس، شماره تلفن و آدرس ایمیل خود را تایید کند.

مشکل شماره سه: فرصت فروش جدیدی دریافت نکرده اید

شما مشتری جدیدی ندارید و دایما با همان مشتریان ثابت و قدیمی سروکار دارید. به همین دلیل فروش تان کاسته شده است.

راه حل: سیستم CRM برای تماس با مشتریان فعلی و برقراری ارتباط با آنها عالی است. اما کاری که نمی تواند برای شما انجام دهد، جستجوی مشتری های جدید است. اما چه کاری از شما ساخته است؟

شما باید تلاشهای فروش و بازاریابی خود را برای به دست آوردن مشتریان جدید و ورود آن ها به خط لوله فروش افزایش دهید.

سیستم های CRM، مشتری را در مرکز روابط قرار می دهند. مدیریت داده های CRM اولین قدم برای ایجاد اعتماد بین شما و مشتریانتان است. وقت بگذارید و مطمئن شوید که پایگاه داده CRM شما به روز و برای کسب و کار آماده است.