سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و پلتفرم داده مشتری (CDP) دو سیستم مهم بازاریابی و فروش هستند که داده های مشتری را جمع آوری و مدیریت می کنند. هر دو از فناوری های مهم سازمانی هستند و در حالی که با هم شباهت هایی دارند، اما عملکردهای بسیار متفاوتی دارند و مدیران کسب و کار باید از آن آگاه باشند.

آیا نرم افزارهای CRM برخی از کارکردهای مشابه CDP را ارائه می دهند؟ قبل از جستجو درباره ادغام و بهره مندی از CRM و CDP ، تعریفی از آنچه را که این سیستم ها انجام می دهند ارائه می دهیم.

تعریف CDP

سیستم مدیریت بازاریاب ها که پایگاه داده ای منسجم و یکپارچه از داده های مشتریان ایجاد می کند و در دسترس سایر سیستم هاست. سیستم داده های مشتری، اطلاعات از چند منبع غیرهمگن را جمع آوری و در یکجا نگهداری می کند.

تعریف CRM

ما در این مقاله از تعریف salesforce شرکت شماره یک ارائه دهنده سی آر ام در دنیا استفاده می کنیم: "CRM فن آوری است برای مدیریت تمام ارتباطات و تعاملات شرکت با مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه."

مقامات رسمی salesforce بیان کردند که هدف از نرم افزار CRM بهبود روابط تجاری از طریق نرم افزار است که به مدیریت مخاطبان، مدیریت فروش، بهره وری و موارد دیگر کمک می کند.

اشتراک بین CRM و CDP

در این مقاله قصد نداریم در مورد انتخاب بین CDP و CRM صحبت کنیم. اما کارشناسان بازاریابی باید تفاوت بین CRM و CDP را بدانند تا بتوانند در هر مورد از ابزار خاص آن، استفاده کنند. بازاریابان باید از تفاوت میان مفهوم این سیستم ها آگاه باشند تا با مزایا و محدودیت های هر سیستم آشنا باشند. ساده ترین راه برای تمایز بین CRM و CDP این است که بدانیم هدف اصلی CDP برای بازاریابی و ردیابی فعالیت های مشتریان است، در حالی که CRM برای مدیریت ارتباطات مشتری، معاملات تجاری و مدیریت فرایندهای داخلی استفاده می شود.

CDP ها به تجزیه و تحلیل عمیق رفتار مشتری، هوش تجاری پیشرفته در ارتباط داده های مشتری و روش های جدید ارتباط با این مشتریان کمک می کند، در حالی که CRM برای مدیریت سنتی مشتری در طول تعامل مشتری با کسب وکارتان مورد استفاده قرار می گیرد.

CDP ها به تیم ها این امکان را می دهند تا در مورد نحوه تعامل افراد و سازمانهای که با کسب و کار شما در تعامل هستند، دسترسی، اندازه گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازند تا مشخص شود چه تأثیری در تعامل مشتری و چشم انداز فروش دارد.

CRM مقدمه فروش است

سیستم های CRM برای تیم های فروش طراحی شده است تا در طی فرایند فروش، جزئیات مورد نیاز مشتریان و چشم انداز فروش را ثبت، پیگیری و مدیریت کنند.فعالیت بازاریابی از طریق ادغام داده ها با سیستم عامل های اتوماسیون بازاریابی یا با گرفتن اطلاعات فروش از کارشناسان فروش، وارد CRM می شود. اطلاعات مالی از سیستم های حسابداری اضافه می شود، و فعالیت خدمات رسانی از سیستم های پشتیبانی وارد می شود.

اگرچه CRM برای فروش طراحی شده است، اما برای بازاریابی و خدمات مشتری هم می توان به آن اعتماد کرد. تفاوت بزرگ CRM و CDP در جادوی جمع آوری داده ها است:

نرم افزارهای CRM به طور معمول با داده های اولیه که از طریق فروش و بازاریابی تهیه می شود، سروکار دارند. پلتفرم داده های مشتری دیدگاه غنی تری از مشتری شامل تاریخچه و داده های رفتاری مشتری را در خود جای می دهند و برای یک بازاریاب که باید نمای کاملی از خریداران داشته باشند بکار می رود.

برای شرکت هایی که در درجه اول با مشتریان شناخته شده سر و کار دارند و فرآیندهای تجاری مانند پیگیری فروش و ثبت فاکتور محصولات ، مناسب ترین راه حل CRM خواهد بود. برای مشاغلی که نیاز به شناسایی مشتریان ناشناخته و برقراری ارتباط با مشتریان بالقوه دارند، بعبارتی فروش به این مخاطبان در درجه اول نیاز به بازاریابی دارد، از CDP استفاده می شود.